Tuesday 6 November 2012

Aku Sebatang Pen


               Aku sebatang pen. Badanku diproses di sebuah kilang yang besar lagi terkenal di Shah Alam, Selangor. Aku diproses oleh mesin-mesin yang besar dan sama besarnya dengan lori kontena yang membawa rakan-rakanku yang akan dieksport nanti.
               Aku diperbuat daripada campuran bahan seperti plastik. Panjangku sama panjang dengan panjang pembaris yang berukuran lima belas sentimeter. Badanku keras namun, mudah calar apabila aku dicampak ke lantai. Itu yang paling aku khuatir. Ada satu lagi perkara yang aku lupa beritahu. Nama aku ialah Fiber Crystal 0.7. Apa yang pasti, aku adalah produk tempatan, produk Malaysia. Jadi, kalau-kalau ternampak kawan-kawan aku yang mempunyai nama seperti nama aku, jangan lupa ambil sebatang dan masukkan ke dalam bakul kemudian, bayar di kaunter pembayaran, ya!
               Baiklah, kembali semula kepada kisah tentang aku. Aku telah diletakkan di sebuah kedai buku yang bernama Famous Bookstore. Kedai buku ini terletak di sebuah negeri pantai barat yang bernama Selangor. Aku tidak pasti di daerah dan kawasan mana.
               Suatu hari, aku ternampak seorang remaja perempuan yang berusia hampir sama dengan moyangku (kalau dia masih hiduplah). Dia membelek-belek pen yang letaknya bersebelahan dengan tempat aku diletakkan namun, dia meletakkan pen yang dibeleknya di tempat asalnya semula. Kemudian, dia membelek aku pula. Mungkin dia tertarik dengan keunikan dan 'kekacakan' yang ada padaku. Hampanya aku, dia meletakkan aku semula lalu mengambil semula pen yang dibeleknya tadi. Aku mahu menangis tetapi perasaan untuk meluahkan tangisanku tidak dapat keluar kerana aku tidak dapat menghasilkan air mata walaupun setitis. Bertambah hampalah aku.
               Hari pertama aku di dalam kedai buku berlalu begitu sahaja dengan kedukaan yang menimpa aku. Pasti perasaan yang lebih teruk perlu ditanggung oleh pen-pen yang sudah buruk dan berhabuk yang juga terdapat di situ. Kasihan mereka. Apa-apa pun padan muka mereka, sudahlah reka bentuk badan mereka tidak sasa, buruk! Allah. Aku pun mungkin akan menerima nasib yang sama. Padan juga dengan muka aku. Padan muka kau, Fiber Crystal 0.7!
               Sudah seminggu aku di situ! Nasib baik kedai buku itu siap berpenghawa dingin. Kalau tidak, pasti aku akan berpeluh-peluh sewaktu aku berusaha menghasilkan air mata. Bagaimana dengan nasib aku pada masa akan datang. Aku harap aku tidak pernah dilahirkan sebagai sebatang pen. Memang perit rasanya. Tolonglah.
               Pada hari yang bertarikh 3 Jun, kedai buku tempat aku dijual telah didatangi oleh seorang pelajar sekolah menengah yang kacak. Aku lihat nama pada tag namanya, 'Khai'. Tiba-tiba tangan kanan Khai menuju ke arah aku dengan pantas. Tidak boleh aku mengelak kerana aku sendiri tidak boleh menggerakkan badanku lalu aku sudah berada di dalam genggaman tangan kanannya. Tidak sampai seminit badanku telah dibalut dengan reben dan aku dimasukkan ke dalam beg plastik kecil bersama-sama dengan dua biji lolipop Chup Chup Sedap.
               Akhirnya, aku tiba di rumah baharu aku. Rumah baharu aku agak panas kerana tidak ada penghawa dingin. Nasib baik aku tidak boleh berpeluh. Apa pun, aku agak bersyukur kerana laku juga aku, ada juga manusia yang mahu membeli aku. Bersyukur aku pada malam itu. Ya, ya! Ya!
                 Keesokan harinya, Khai membawa aku dan lolipop-lolipop yang dibelinya ke suatu tempat yang amat cantik. Aku terlihat satu papan tanda. Papan tanda itu bertulis 'KFC'. KFC itu tempat apa? Kemudian, apabila Khai membawa aku ke dalam tempat tersebut baharulah aku tahu, tempat itu adalah tempat yang menjadi kegemaran manusia. Restoran makanan segera rupa-rupanya. Aku tidak dapat menghidu bagaimana baunya di dalam tempat tersebut tetapi aku dapat melihat Khai menarik nafas dalam-dalam sambil menjilat bibirnya. Seronoknya menjadi manusia.
               Tiba-tiba aku diambil keluar daripada beg plastik tempat aku dan lolipop-lolipop diletakkan. Kemudian, aku diserahkan kepada seorang budak perempuan bertudung merah jambu yang agak comel. Budak perempuan itu mengucapkan, "Terima kasih, Khai!" apabila Khai menghulurkan aku sambil mengucapkan padanya, "Selamat Hari Jadi, Acha!" Kini aku sudah bertukar tuan. Maaf, maksud aku 'puan'.
                Aku lihat Acha asyik tersenyum-senyum pada Khai. Naik meluat aku tengok. Kemudian, aku nampak Khai menghulurkan sebatang lolipop kepada Acha. Maka, senyuman Acha makin melebar. Aku hampir menangis melihat kemesraan mereka. Aduh, aku masih lagi belum berjaya menangis!
               Tiba-tiba aku jatuh ke atas lantai bersama-sama dengan sehelai tisu muka. Aku jadi panik. Mengapa tiba-tiba sahaja? Aduh, aku hanya dapat merasakan aku terjatuh tetapi tidak pula aku terasa sakit-sakit pada badanku. Syukur. Acha tidak sedar yang dia sudah tercicirkan aku. Aku menjadi semakin panik. Aku hanya melihat Khai dan Acha menikmati ayam goreng cecah sos Life. Amboi. Aku pun mahu ayam goreng juga. Secubit pun jadilah. Sedihnya.
               Kemudian, mereka berdiri dan bunyi ketawa mereka kedengaran. Panik aku datang kembali menggantikan rasa sedih yang hilang tadi. Tunggu aku! Mereka akhirnya sirna daripada situ. Mereka sudah berlalu pergi sambil menghisap lolipop Chup Chup Sedap. Akhirnya, aku mengambil keputusan ini dengan menuliskan kisah ini pada tisu yang aku dapati bukan sehelai, tetapi hampir sekotak. Aku pun tulislah dengan perasaan yang pada waktu itu sudah seperti seorang manusia yang baharu putus cinta. Pilu betul.
               Ini adalah kisah aku yang terakhir sebelum aku dipijak. Aku katakan ini apabila tiba-tiba sahaja ada seorang kanak-kanak lelaki berlari ke arahku. Selamat tinggal dunia.

3 comments: